BMI (Body Mass Index) – jak wyliczyć

BMI (Body Mass Index) to wskaźnik masy ciała, który wyliczany jest na podstawie wzrostu. Jest to prosty sposób na obliczenie należnej masy ciała. Wynik poniżej zalecanej normy może sugerować niedożywienie, a wskaźnik powyżej należnego zakresu jest sygnałem, że mamy nadwagę lub otyłość, co zwiększa ryzyko chorób takich jak: miażdżyca, choroba niedokrwienna serca, udar mózgu, czy nawet nowotwory. Większość tych chorób związana jest z otyłością.

BMI nie jest jednak idealnym parametrem i ma swoje ograniczenia. Przede wszystkim podawany powyżej zakres norm nie dotyczy kobiet w ciąży i dzieci. U dzieci należną masę ciała wyliczamy na podstawie siatek centylowych – innej dla chłopców i innej dla dziewczynek. Po drugie BMI nie uwzględnia składu ciała, tj. zawartości tkanki tłuszczowej i mięśniowej, przez co nie należy go stosować u osób z rozbudowaną tkanką mięśniową. Mięśnie są dużo cięższe niż tłuszcz, dlatego BMI u sportowców może wskazywać na nadwagę, nawet gdy mają oni nieznaczną ilość tkanki tłuszczowej. Bywa także, że osoby szczupłe, których BMI może wskazywać na niedowagę, mogą mieć zbyt wysoką zawartość tkanki tłuszczowej. O naszym stanie zdrowia nie świadczy sama masa ciała, ale jego skład. To nadmierne otłuszczenie organizmu zwiększa ryzyko chorób dietozależnych. Dlatego ważne jest, by mierzyć w swoim organizmie zawartość tkanki tłuszczowej. Możemy to sprawdzić m.in. u dietetyka wyposażonego w wagę z analizatorem składu ciała, która przy wykorzystaniu metody bioimpedancji wykaże, ile w naszym ciele jest tkanki tłuszczowej, a ile mięśniowej. Skontaktuj się z naszym klubem i umów się z dietetykiem na spotkanie.

Facebook